Friday, August 26

 

Sebastiao Salgado (nielen vo vlaku)

Narodil sa v Brazílií v r. 1944. Vyštudoval ekonómiu. Začiatkom 70-tych rokov pracoval ako ekonóm pre International Coffee Organisation v Londýne. V roku 1973 sa rozhodol stať fotografom.

Výstava „Workers“ sa mi páčila. Trochu inzitné sprievodné texty boli spestrením a dodali potrebný kontext. Vo vlaku ste si mohli zobrať starší Respekt č. 19. Bol tam rozhovor so Salgadom. V máji som ho prehliadla, popri niektorých extrémne zelených a ľavicových názoroch to bol veľmi príjemný článok. Salgado je inšpiratívny človek a vie, čo robí.
K workers: „Niekedy okolo roku 1983 som si začínal uvedomovať, že to, čomu sme hovorili prvá veľká priemyslová revolúcia, práve končí. A ja som si hovoril, že je správna chvíľa spraviť niečo ako fotografický prieskum a pokúsiť sa zachytiť tradičný spôsob práce tesne pred tým, ako nenávratne zmizne. Všetko sa rýchlo mení. Verím, že som začal fotografovať v správnom okamihu, na konci jednej éry. Bola to veľká príležitosť“.

Ku Genesis (cyklus zachytáva planétu v pôvodnej podobe)
Otázka: Ako vysvetľujete gorilám, že ste s nimi a fotografujete ich?
SS: Nevysvetľujem. Ony Vás príjmu a rešpektujú. Avšak musíte s nimi nadväzovať kontakt postupne. Môžete sa k nim priblížiť, ale nesmiete sa ich dotýkať. No niekedy sa dotýkajú ony vás, sú veľmi zvedavé.
Otázka: Veľryby sú tiež zvedavé?
SS: Neuveriteľne! Strávil som teraz s nimi dva mesiace a každý deň sme sa na trinásť hodín vydávali za nimi na more. S jednou veľrybou sme si vytvorili vzťah. Bola obrovská a každý deň sa k nám o kúsok približovala, nakoniec sme sa skamarátili. Keď k nám priplávala, celá sa musela otočiť, veľryby majú oči dole, aby si nás mohla prezrieť. Krúžila okolo nás, plávala pod nami. V jednom okamihu nás obkolesila, takmer sme boli s člnom dnu. Je dvadsať metrov dlhá a váži 40 ton. Je to neuveriteľné, najväčšie zviera na planéte. A pravdepodobne aj najcitlivejšie.
My si predstavujeme, že sme jediný živočích, ktorý je logický a racionálny. Nie je to pravda, iné zvieratá sú také tiež a musíme ich rešpektovať.


Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?